Books: Monographs | Edited volumes
Essays | Articles, reviews
Memphis Schulze: Catalogue raisonné 1969—1993, text in German and English by Petra Lange-Berndt & Dietmar Rübel, ed. by Max Schulze, Kathrin Menne, Cologne: Snoek 2014, 300 pages with 205 images, ISBN 978-3-86442-086-3
(On the shortlist for Stiftung Buchkunst: Die schönsten deutschen Bücher 2015; review by Sebastian Preuss: 'Traumstück: Polkes Kumpel – Memphis Schulze wird neu entdeckt', in: Die Zeit, no. 1 / 30 (Dezember 2014), 54; Helga Meister: „Düsseldorfs malender Experimentator, in: WZ (25. August 2014), 25)
Animal Art. Präparierte Tierkörper in der Kunst, 1850—2000, Munich: Verlag Silke Schreiber 2009, 336 pages with 200 images, ISBN 978-3-88960-103-2
(Reviews by Kunsttexte.de and Rachel Mader, in: Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik, vol. 9,1 (2012), 109-10)
Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024 (ed. with Dietmar Rübel)
13 Beiträge zu 1968. Von künstlerischen Praktiken und vertrackten Utopien, Bielefeld: transcript 2022 (ed. with Isabelle Lindermann)
Exh.-cat. Singular / Plural. Collaborations in the Post-Pop-Polit Arena, 1969—1980, Kunsthalle Düsseldorf: Snoek Verlag 2017, 232 pages, 173 images (German & Englisch, ed. with Dietmar Rübel, Max Schulze)
Hanne Darboven: Korrespondenz. Briefe / Letters 1967—1975, Cologne: Walther König 2015, 10 volumes in a box, 1524 pages, edition: 200 + 40, ISBN 978-3-86335-817-3 (German & English, ed. with Dietmar Rübel, Susanne Liebelt)
Materiality. Documents of Contemporary Art, Cambridge Mass., London: MIT Press 2015, 240 pages, ISBN 978-0-262-52809-2
Mark Dion: The Academy of Things / Die Akademie der Dinge, exh.-cat. Art Academy, Albertinum and Green Vault, Dresden; Cologne: Walther König 2015 (German & English, ed. with Dietmar Rübel)
Mark Dion: New Curiosities for the Green Vault, edited by Dietmar Rübel & Petra Lange-Berndt, Dresden: Hochschule für Bildende Künste 2014, 14 pages with 5 screen prints, hand binding, edition of 30 Pdf
A World of Wild Doubt, exh.-cat. Hamburger Kunstverein; Berlin, New York: Sternberg Press, 2013, 216 pages with 182 images, ISBN 978-3-943365-66-5 (German & English, ed. with Dietmar Rübel, Dorothee Böhm)
K. Chesterton: Der Mann, der Donnerstag war. Eine Nachtmahr (1908), Hamburger Kunstverein 2013, 288 pages with 10 images, ISBN 978-3-942228-10-7 (ed. with Dorothee Böhm, Michael Liebelt, Dietmar Rübel)
Sigmar Polke: We Petty Bourgeois! Comrades and Contemporaries. The 1970s, London: Thames & Hudson, New York: D.A.P. 2011, 512 pages with 395 images, ISBN 978-1-935202-61-5 (ed. with Dietmar Rübel)
(Review: Roger Malbert in Modern Painters (Februar 2012, 41)
Polke & Co. We Petty Bourgeois! Comrades and Contemporaries. Documentation of an Exhibition at the Hamburger Kunsthalle, Cologne: Walther König, 2010, 144 pages with 215 images, ISBN 978-3-86560-788-1 (German & English, ed. with Dietmar Rübel, Dorothee Böhm, Michael Liebelt, Olaf Pascheit, Petra Röttig)
Sigmar Polke: Wir Kleinbürger – Zeitgenossen und Zeitgenossinnen. Die 1970er Jahre, Cologne: Walther König, 2009, 472 pages with 368 images, ISBN 978-3-86560-593-1 (ed. mit Dietmar Rübel)
(Reviews: Wolfgang Kemp: 'Gruppentexte. Ein kritischer Blick auf Sammelband und Forschergruppe', in: Merkur, 63, 11 (November 2009), 1013-1022; Bice Curiger: 'Sigmar Polke (1941—2010)', in: Artforum (October 2010), 45-46)
Essays (selection)
2024
'Drawing against the Grain', in: Almut Heise. Catalogue raisonné, Marie-Catherine Vogt (ed.), 2 vols., here vol. 2: Drawings, Etchings, Berlin 2024, 19—24
'Studio H&S im globalen Geflecht: Dokumentarfilme über den Kongo, DDR 1965—1966 and 'Heinz Lohmar: Kongo-Triptychon, 1965', in: Exh-cat. Revolutionary Romances? Globale Kunstgeschichten in der DDR, Albertinum / Staatliche Kunstsammlungen Dresden 2024, 62—70, 94—95
'Der Zyklus Kunst um 1800. Eine europäische Ausstellungsgeschichte komplexer Gefüge', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 20—119 (with Dietmar Rübel)
'Werkstatt Kunstgeschichte. Aby Warburg (1979—1980)', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 374—397
'Der konservative Impuls. Runge in seiner Zeit (1978)', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 318—335
'Sympathien für Satan. William Blake (1975)', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 224—237.
'Gender Trouble. Johann Heinrich Füssli (1974—1975)', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 194—207
'Vorwort', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Kunst um 1800. Kuratieren als wissenschaftliche Praxis. Die Hamburger Kunsthalle in den 1970er Jahren, Berlin: Hatje Cantz 2024, 8—15 (with Dietmar Rübel)
2023
‚„Caspar David Friedrich und die deutsche Nachwelt“. Retroperspektiven in der Hamburger Kunsthalle 1974‘, in: Exh.-cat. Caspar David Friedrich. Kunst für eine neue Zeit, Hamburger Kunsthalle 2023, 364–373 (mit Dietmar Rübel)
'Fidus: Celebrity Artist of the völkisch Movement', in: kritische berichte 51, 3 (2023), 39–47
'Living and Working in the Plural, 1971–1978', in: Max Schulze/ Lili Helena Duchow / Barbara Lange-Duchow (ed.): Achim Duchow: Blind Faith, Catalogue Raisonné 1971–1993, Leipzig 2023, 75–86 (with Dietmar Rübel)
'Mülheimer Freiheit: Group Constellations', in: Exh.-cat. Mülheimer Freiheit, Made in Cologne: Adamski, Bömmels, Dahn, Dokoupil, Kever, Naschberger, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, Toruń 2022–2023, 106–113 (Polish text 98–105)
2022
'„La langue c'est la vie!“ Georges Adéagbo Narrates Ernst Barlach', in: Ausst.-Kat. Georges Adéagbo. „Á l’école de Ernest Barlach, le sculpteur“, Barlach Haus, Hamburg 2022, o. P.
'Protestkulturen aus Papier. Atelier Populaire, 1968', in: Petra Lange-Berndt / Isabelle Lindermann (ed.): 13 Beiträge zu 1968. Von künstlerischen Praktiken und vertrackten Utopien, 2022, 106–142
'Kollektive Energien in der Kunst, 1968 bis heute', in: Petra Lange-Berndt / Isabelle Lindermann (ed.): 13 Beiträge zu 1968. Von künstlerischen Praktiken und vertrackten Utopien, 2022, 6–25 (with Isabelle Lindermann)
'What a Feast! Dana Sherwood Breaks Bread', in: Exh.-cat. Dana Sherwood: Animal Appetites and Other Encounters in Wildness, Florence Griswold Museum, Old Lyme, Connecticut 2022, 28–33
2021
'„Three People — This Is the Beginning of Society“'. The Triology Mehr als zwei (1975–1979), in: Exh.-cat. mommartzfilm 1964–2020, Premiere & Werkschau, Kunsthalle Düsseldorf 2020–2021,131–138
„Treehugging. Kontaktzonen von Kunst und Ökologie“, in: Annika Schlitte / Markus Verne / Gregor Wedekind (ed.): Die Handlungsmacht ästhetischer Objekte, Berlin, Boston 2021, 143–165
„Pop! Goes the Weasel. Die Habitat Dioramen von Steinbrener / Dempf & Huber“, in: Exh.-cat. Heaven Can Wait, Schlossmuseum Linz 2021, 27–36
2020
'Lea Grebe: Casting Insects', in: Exh.-cat. Lea Grebe. Holometabolie / DebütantInnen 2020, Künstlerhaus im KunstKulturQuartier, Nürnberg 2020, 264–271
'Ecosexuality – On the Many Genders of the Material Earth', in: Exh.-cat. Further Thoughts on Earthy Materials, GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst Bremen, Kunsthaus Hamburg 2020, 58–83 (German), 114–136 (English)
'Modernity Killed Every Night! Soziotope in den 1970er Jahren', in: Exh.-cat. Ausbruch & Rausch. Zürich 1975–1980. Frauen Kunst Punk, Museum Strauhof, Zürich 2020, 226–233 (with Dietmar Rübel)
2019
'Von der Vielgestalt der Grenze. Kunst der DDR zwischen Ost und West', in: Exh.-cat. Utopie und Untergang: Kunst in der DDR, Museum Kunstpalast, Düsseldorf 2019, 30–39
'"Nature Is Life – Save It". Kollektivität und Ökologie in der DDR', in: Kunstforum International, 263 (2019), 128–135
'Mark Dion: A Natural History That Glows in the Dark', in: Exh.-cat. Mark Dion: Our Plundered Planet, Hugh Lane Gallery, Dublin 2019, 10–23
2018
'Evolution détournée. Asger Jorn's Political Menagerie', in: Exh.-cat. Asger Jorn. Without Boundaries, Deichtorhallen Hamburg 2018, 94–109
'Mark Dion: On Coexistence', in: Exh.-cat. Mark Dion. Theatre of the Natural World, Whitechapel Gallery, London 2018, 200–217
2017
'Mad(e) in West Germany. About Structures Adopted by Artistic Communities in Order to Work With, For or Against Each Other as a Couple, Clique, Group, Bohemian Ménage, Pack, Team, Commune, Unit, Clan, Troupe, Plurality, Motley Crew, Circle, Political Collective, Bunch of Freaks, Party, Alliance, Flock, Biotic Community, Gang, Network or Animalcules', in: Exh.-cat. Singular / Plural. Collaborations in the Post-Pop-Polit Arena, 1969–1980, Kunsthalle Düsseldorf 2017, 40–170 (German & Englisch, with Dietmar Rübel)
'Art Production in the Plural: Collectives and Collectivity in the GDR', in: Exh.-cat. Behind the Mask. Artists in the GDR, Museum Barberini, Postdam 2017, 42–55
'Charles Simonds: Clay as a Transformer', in: Ausst.-Kat. Charles Simonds & Münchner Jugendliche: Dwelling, Kunstraum München 2017, 180–185
'In der Falle: Trophäen der zeitgenössischen Kunst', in: Maurice Sass (ed.): Hunting without Weapons. On the Pursuit of Images, Berlin, Boston 2017, 241–256, 277
'Monkeyana: Von Affen und anderen Menschen', in: Exh.-cat. Tiere. Unterwerfung, Harmonie, Respekt, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg 2017–2018, 172–177
'Occupy, Migrate, Disintegrate…: Carolee Schneemann and Annette Messager’s Studio Abandonment' (2010), in: Friederike Sigler (ed.): Work. Documents of Contemporary Art, London, Cambridge Mass.: MIT Press, 2017, 221–222
'Of Collectivities and Emergent Possibilities: Mildred's Lane', in: Exh.-cat. Mark Dion: Misadventures of a 21st Century Naturalist, ICA Boston 2017, 86–93
'Cosmic Debris: Meteorite in der zeitgenössischen Kunst', in: Monika Wagner / Michael Friedrich (ed.): Steine. Kulturelle Praktiken des Materialtransfers, Berlin, Boston 2017, 127–141
'„Diorama-Drama!“ Le Diorama dans l'art contemporain', in: Exh.-cat. Dioramas, Palais de Tokyo, Paris 2017, 286–288, German edition: „'Diorama-Drama'. Das Diorama in der zeitgenössischen Kunst“, in: Ausst.-Kat. Diorama. Erfindung einer Illusion, Schirn Kunsthalle, Frankfurt 2017–2018, 290–292
'Marxism Today: Politiken der Marginalität', in: Lerchenfeld Magazin 38 (April 2017), 9–23
2016
'„The Edge of the Sea“: Artists Investigate the Boundary', in: Exh.-cat. dominium terrae, Four Landscape Experiments, Bob Braine, Tue Greenfort, Klara Hobza, Till Krause, Campingplatz Schillig, Wangerland 2016, 48–51
'Swarming Fever. Tessa Farmer's Evil Evolution', in: Catriona McAra (ed.): In Fairyland. The World of Tessa Farmer, London 2016, 69–89
'The Many Deaths of a Shark: Damien Hirst's Natural History', in: Christophe Lemaitre (ed.): La vie et la mort des oeuvres d'art / The Life and Death of Works of Art, Paris 2016, 34–46 (French & English)
'Medienvampire: Sigmar Polkes intermediale Praxis', in: Barbara Engelbach / Ursula Frohne (ed.): Sigmar Polke. Film und Kunst, Cologne 2016, 52–85 (with Dietmar Rübel, German & English)
„'heute / today' – Writing between Things“, in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.): Hanne Darboven: Korrespondenz. Briefe / Letters 1967–1975, Cologne: Walther König 2016, 18–82 (German & English, with Dietmar Rübel)
'Schwarmfieber. Tessa Farmers parasitäre Evolution', in: Frank Fehrenbach / Matthias Krüger (ed.): Der achte Tag. Naturbilder in der Kunst des 21. Jahrhunderts, Berlin, Boston 2016, 201–223
2015
'Parallel Worlds. Alicja Kwade’s Epistemology of the Impossible', in: Exh.-cat. Alicja Kwade, Kunsthalle Mannheim 2015, 49–64 (German & English, with Dietmar Rübel)
'How to Be Complicit with Materials', in: Petra Lange-Berndt (ed.): Materiality. Documents of Contemporary Art, Cambridge Mass., London: MIT Press 2015, 12–23
'White Cube Ecologies', in: Exh.-cat. Lynette Yiadom-Boakye: Natures, Natural and Unnatural, Whitechapel Gallery, London 2015, 82–89
'Mark Dion: The Ecology of Things', in: Exh.-cat. Mark Dion: The Academy of Things, Art Academy, Albertinum and Green Vault, Dresden, Cologne 2015, 129–151
2014
'Biography as Alibi, Sigmar Polke at the Museum of Modern Art, New York, in: Texte zur Kunst 24, 95 (September 2014), 252–255
'Von der Gestaltung untoter Körper. Techniken zur Animation des Leblosen in Präparationsanleitungen um 1900', in: Peter Geimer (ed.): UnTot. Existenzen zwischen Leben und Leblosigkeit, Berlin 2014, 83–104
'A Parasitic Craft. Taxidermy in the Art of Tessa Farmer', in: The Journal of Modern Craft 7:3 (2014), 267–284
2013
'The Fugitive Kind: Sigmar Polke’s Snakeskins', in: Ulrich Großmann / Petra Krutisch (ed.): The Challenge of the Object, 33rd Congress of the International Committee of the History of Art, Nürnberg, 15–20 July 2012, vol. 1–4, here vol. 4, Nürnberg 2013, 1171–1174
'Kellers Hundeschaft. Canine Gefährten', in: Ulrike Bergermann (ed.): Disability Trouble. Ästhetik und Bildpolitik bei Helen Keller, Berlin 2013, 131–147
'Voices We Shall Never Hear. Nancy Graves' Film Experiments', in: Exh.-cat. Nancy Graves & Special Guests, Forum für Internationale Kunst, Aachen 2013, 64–70
'Unmaking Normality. On Glam! The Performance of Style at Tate Liverpool', in: Texte zur Kunst, 23, 90 (June 2013), 242–245
'Sigmar Stardust and the Flying Fish of the Andromeda Cloud', in: Exh.-cat. Sigmar Polke: The Multiplication of Humour, the Editions in the Collection Axel Ciesielski, Museum für Gegenwartskunst Siegen, 2013, 101–111 (German, English, French)
'When in Doubt, for Doubt', in: Exh.-cat. A World of Wild Doubt, Hamburger Kunstverein / New York, Berlin 2013, 20–50 (German & English, with Dietmar Rübel)
2012
'Cave Show: Mark Dion's Sleeping Bear', in: Svein Rönning, Line Ulekleiv (ed.): Mark Dion: Den, Oslo 2012, 34–56
'It’s a Good Deal. Machines Turning Adrift in the Work of Andreas Fischer', in: Exh.-cat. Andreas Fischer. In der Wolle, Museum Ludwig, Cologne 2012, 59–67 (English & German, with Dietmar Rübel)
2011
'Paradiesische Alternativen. Das "lebende Tierinventar" der Rosa Bonheur', in: Bettina Gockel (ed.): Vom Objekt zum Bild. Piktorale Prozesse in Kunst und Wissenschaft, 1600-2000, Berlin 2011, 215–243 (English summary 329)
'Test Site Bohemia. On Mildred's Lane by J. Morgan Puett and Mark Dion', in: Texte zur Kunst, 21, 81 (March 2011), 173–175, 225–227 (English & German)
'Pille – Alchemy of the Mind', in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (ed.) Sigmar Polke: We Petty Bourgeois! Comrades and Contemporaries. The 1970s, Cologne, London, New York 2011, 170–177
2010
'A Walk to H. Contact with Lawless Grounds' (with Uwe Täubler, addiction therapist), in: Journal of Northeastern Issues, Hamburg 2010, 21–23
'Chantal Akerman. Alltägliche Zwischenräume' (with Dietmar Rübel); 'Annette Messager. Erkundungen zwischen den Lebensformen', in: Cornelia Gockel / Johannes Kirschenmann (ed.): Orientierung in der Gegenwartskunst, Seelze 2010, 116–118, 169–171
'Von den vielen Toden eines Hais. Damien Hirsts Natural History', in: Angela Matyssek (ed.): Wann stirbt ein Kunstwerk? Konservierungen des Originalen in der Gegenwartskunst, Munich 2010, 41–59
'Nancy Graves – Aves: Magnificent Frigate Bird, Great Flamingo (1973)', in: Exh.-cat. Bilder in Bewegung. Künster & Video / Film, 1958–2010, Museum Ludwig, Cologne 2010, 74–75
2009
'Vom Bienenschwarm zum Mottenlicht. Insekten im Spiel- und Experimentalfilm', in: Maren Möhring / Massimo Perinelli / Olaf Stieglitz (ed.): Tiere im Film – eine Menschheitsgeschichte der Moderne, Cologne, Weimar, Vienna 2009, 207–219
'Besetzen, abwandern, auflösen... Die Aufkündigung des Ateliers bei Carolee Schneemann und Annette Messager', in: Michael Diers / Monika Wagner (ed.): Topos Atelier. Werkstatt und Wissensform, Berlin 2009, 75–92
'Processing the Undead. Damien Hirst's Natural History', in: Arken Bulletin, 4 (2009), 88–95
'Prototypen für einen schlechten Geschmack', in: Susanne Bauer et al. (ed.): Prototypisieren. Eine Messe für Theorie und Kunst, thealit. Frauen. Kultur. Labor, Bremen 2009, 65–70
'The Demise of Trophies. A Short History of Taxidermied Animals in Art', in: Exh.-cat. Furniture as Trophy, Museum für angewandte und zeitgenössische Kunst Vienna 2009, 100–119
'Multiple Maniacs! Lines of Flight in Sigmar Polke & Co.' (with Dietmar Rübel), in: Petra Lange-Berndt / Dietmar Rübel (eds.) Sigmar Polke: We Petty Bourgeois – Comrades and Contemporaries, The 1970s, Cologne 2009, 20–70 and revised version in the English edition of the book 2011, 28–86
2008
'Durch den Zauberwald des Wilden Westens. Zur Rezeption surrealistischer Filmexperimente in Jim Jarmuschs Dead Man', in: Volker Roloff et al (ed.): Surrealismus und Film. Von Fellini bis Lynch, Bielefeld 2008, 161–186
'"Das Zeitalter der Insekten". Künstlerische Partnerschaften mit Ameisen und Bienen', in: Heike Fuhlbrügge / Jessica Ullrich / Friedrich Weltzien (ed.): Ich, das Tier. Tiere als Persönlichkeiten in der Kulturgeschichte, Berlin 2008, 133–143
'Multiplizierte Schichtungen', in: Exh.-cat. Thomas Bechinger, Was tun mit Farbe, Städtisches Kunstmuseum Singen, Kunstverein Reutlingen 2008–09, 25–27
2007
'Sammeln, wie besessen. Mark Dions Bureau of the Centre for the Study of Surrealism and its Legacy', in: Karen Buttler / Felix Krämer (ed.): Jacobs-Weg. Auf den Spuren eines Kunsthistorikers, Kromsdorf, Weimar 2007, 331–342
2006
'Expanded Television. Die Mobilisierung des Bildschirms bei Pipilotti Rist, Nam June Paik und Tony Oursler', in: Navigationen, Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften, 6, 2 (2006), 104–125
'Chimärenvisionen. Von synthetischen und schwärmenden Tieren', in: Exh.-cat. Tiger Wäsche. Das Tier und Wir, Sabine Kampmann (ed.), University of Art, Braunschweig 2006, 54–58
'Blut/Farben. Splatterfilme als überdreht-malerische Filmpraxis', in: Ulrike Bergermann / Christine Hanke / Andrea Sick (ed.): Überdreht. Spin Doctoring, Politik, Medien (= thealit Frauen.Kultur.Labor), Berlin 2006, 249–260
'Schreibfeder – Federnalphabet – Daunentextur. Kunstvolle Techniken der Geschlechterformierung', in: Sigrid Nieberle / Elisabeth Strowick (ed.): Narrating Gender: Texte, Medien, Episteme, Köln, Weimar, Wien 2006, 377–408
'Geschminkte Tiere, oder Signalfarben im Medienzeitalter. Zu den Combines von Robert Rauschenberg', in: Christian Janecke (ed.): Gesichter auftragen. Argumente zum Schminken, Marburg 2006, 117–144
2005
'Zelluloid. Künstlerische Experimente mit dem Material des Films', in: Rundbrief Fotografie, N.F. 48, 12: 4 (2005), 20–24
2003
'Totengräber, Anatome, Präparatoren. Künstlerrollen der zeitgenössichen Kunst', in: Markwart Herzog / Norbert Fischer (ed.): Totenfürsorge – Berufsgruppen zwischen Tabu und Faszination (= Irseer Dialoge, Kultur und Wissenschaft interdisziplinär, vol. 9), Stuttgart 2003, 195–222
'Reale und mediale Übergänge: Chantal Akermans From the Other Side' in: Bernhard Balkenhol / Heiner Georgsdorf / Pierangelo Maset (ed.): XXD11. Über Kunst und Künstler der Gegenwart. Ein NachLesebuch zur Documenta11, Kassel: University Press 2003, 44–47 (with Dietmar Rübel)
2002
Entries 'Chemikalien', 'Federn', 'Gummi', 'Haare', 'Pflanzen', 'Präparate', 'Zelluloid', in: Monika Wagner / Dietmar Rübel / Sebastian Hackenschmidt (ed.): Lexikon des Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn, München 2002, 56–60, 85–89, 131–136, 136–140, 198–203, 205–209, 243–247 ('Chemikalien', 'Haare' with Dietmar Rübel and Alexandra Köhring) (2nd edition 2010)
'John Isaacs', in: Exh.-cat. Wächserne Identitäten. Figürliche Wachsplastik am Ende des 20. Jahrhunderts, Jessica Ullrich (ed.), Georg Kolbe Museum Berlin 2002, 70–71
2000
'Unheimliche(s) Gestalten. Damien Hirsts Naturgeschichte und das historische Verfahren der Naßpräparation', in: Andreas Haus / Franck Hofmann / Änne Söll (ed.): Material im Prozess. Strategien ästhetischer Produktion, Berlin 2000, 167–180
Articles, reviews (selection)
2023
'Squatting' and 'Tree House', in: Exh.-cat. Protest Architecture. Barricades, Camps, Spatial Tactics 1830–2023, DAM Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main, and MAK Museum of Applied Arts, Wien 2023, 454–455, 505–506
'Mary Beach: Electric Banana, 1970', in: Bettina Sefko / Fabian Reimann (ed.): Buch Handlung Welt Bücher, Hamburg 2023, 12–15
2022
'„Atelier populaire: OUI. Atelier bourgeois: NON“. Kunst und Politik um 1968', in: Leena Crasemann / Benjamin Fellmann / Yannis Hadjinicolaou (ed.): Seismografen und Orientierungsspiegel. Bilder der Welt in kurzen Kunstgeschichten, Berlin, Boston 2022, 184–189
2019
'Kunstgeschichte als offenes Geflecht', in: Dagmar Filter / Jana Reich (ed.): Respekt! Frauen verändern Wissenschaft an der Universität Hamburg, Hamburg 2019, 283-285
„'In diese Prozesse muss in jedem Fall viel, viel Kommunikation reingesteckt werden.' Anna-Lena Wenzel im Gespräch mit Petra Lange-Berndt“, in: Anita Hermannstädter (ed.): Kunst/Natur. Interventionen im Museum für Naturkunde Berlin, Berlin 2019, 40-43
2017
'„Man muss da viel, viel Kommunikation reinstecken.“ Über künstlerische Interventionen in Naturkundemuseen. Anna-Lena Wenzel im Gespräch mit Petra Lange-Berndt', in: kunsttexte.de, 4/2017
'Rezension von Kea Wienand: Nach dem Primitivismus? Künstlerische Verhandlungen kultureller Differenz in der Bundesrepublik Deutschland, 1960–1990, Bielefeld: Transcript 2016', in: www.sehepunkte.de (2017)
'Sewing,' in: Anika Reineke / Anne Röhl / Matteusz Kapustka / Tristan Weddigen (ed.): Textile Terms: A Glossary (= Textile Studies 0), Emsdetten, Berlin 2017, 220–224
2016
'Ana Mendieta', Allgemeines Künstlerlexikon, Internationale Künstlerdatenbank Online, De Gruyter 2016
2015
Participated in Flavia Caviezel / Markuns Schwander (ed.): SARN (Swiss Artistic Research Network – Eighty-Seven Questions on Artistic Research, Basel 2015
2013
'Reclaiming Spectacle – An Introduction', in: Curious Papers and Posts, The Congress for Curious People, http://curiouscongress.wordpress.com/papers-and-posts/ (2013)
'Preserved! An on-line blog about specimens', in: Taxidermist. The Journal of the Guild of Taxidermists, 36 (2013), 37
'Life in Glass', in: Mark Carnall (ed.): Conversation Pieces. Inspirational Objects in UCL's Historic Collections, Oxford, Long Island City, 2013, 56–57
2012
'Dodo (Raphus cucullatus), Natural History Museum London, 1942–46', in: www.preservedproject.co.uk (2012)
2011
'Review von Ellen Spickernagel: Der Fortgang der Tiere. Darstellungen in Menagerien und in der Kunst des 17.-19. Jahrhunderts', in: Sehepunkte, 11: 2 (2011), www.sehepunkte.de
'Kill Bill 1&2', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 2000s, Köln et al. 2011, 228–233
2007
'The Cabinett of Dr. Caligari', 'The Golem', 'Hamlet', 'Häxan', 'The Phantom of the Opera', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 20s, Cologne et al. 2007, 70–77, 82–85, 100–105, 130–135, 256–261
2006
'Frankenstein', 'The Vampire', 'King Kong', 'La Habanera', 'The Wizard of Oz', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 30s, Cologne et al. 2006, 86–91, 142–145, 186–191, 342–345, 422–427
2005
'Bambi', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 40s, Cologne et al. 2005, 86–91
'The Naked Spur', 'Godzilla', 'Forbidden Planet', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 50s, Cologne et al. 2005, 108–113, 194–199, 286–293
2004
'This Sporting Life', 'Goldfinger', 'Night of the Living Dead', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 60s, Cologne et al. 2004, 148–151, 210–213, 514–517
2003
'Andy Warhol’s Frankenstein', 'Dawn of the Dead', 'The Texas Chain Saw Massacre', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 70s, Cologne et al. 2003, 200–207, 264–269, 562–565
2002
'The Evil Dead', in: Jürgen Müller (ed.): Movies of the 80s, Cologne et al. 2002, 194–197